Sunday 20 April 2014

BAHAGIAN INTIM MAHKOTA WANITA

Meskipun sentiasa terlindung pada pandangan namun penjagaan bahan intim wanita sangat perlu dilakukan. Ia bagi mengelakkan diri terkena jangkitan penyakit yang sering menyerang bahagian ini. Ia juga mudah menjadi tempat pembiakan bakteria yang boleh menyebabkan rasa tidak selesa, iritasi dan jangkitan kuman memandangkan bahagian alat kelamin ini cenderung lembap. Tip sihat merawat dan memelihara bahagian intim agat kekal bersih dan sihat

1) Cegah Keadaan Lembap
Bersihkan vagina sebersih bersihnya setiap kali selesai membuang air kecil mahupun besar dari arah depan ke belakang. Elakkan membersihkan dari belakang ke depan kerana vagina berisiko untuk terkena jangkitan bakteria. Selesai membersihkan vagina, keringkan dengan tisu atau tuala sehingga betul betul kering.

2) Ganti Seluar Dalam Minimum Dua Kali Sehari
Pakai seluar dalam yang diperbuat daripada bahan yang mudah menyerap peluh. Elakkan mengenakan seluar dalam yang terlalu ketat kerana ia akan menekan otot vagina dan menjadikan ia lembap di kawasan sekitarnya. Hindari juga menggunakan seluar jeans yang terlalu ketat di kawasan kelangkang.

3) Berhati hati Menggunakan Tandas Awam
Sebaiknya hindari menggunakan air dari takungan baldi atau kolam. Ini kerana melalui penyelidikan diketahui terdapat sejenis bakteria Candida Albicans yang menjadi penyebab keputihan dan rasa gatal di vagina terutama di tandas awam. Lebih baik menggunakan terus air yang keluar dari paip.

4) Ketika Menggantikan Panty Liner atau Tuala Wanita
Bersihkan vagina di bahagian luar dengan air bersih dan sabun terlebih dahulu sebelum menggantikan tuala wanita atau pun panty liner.

5) Gunakan Pembersih Wanita Yang Khusus
Elakkan dari menggunakan pembersih wanita secara rutin terutama apabila ia mengandungi bahan kimia. Ini kerana penggunaan kerap pembersih wanita akan mengganggu keseimbangan serta membunuh bakteria baik di dalam vagina. Ini seterusnya akan menyebabkan tumbuhnya kulat yang boleh mengakibatkan rasa gatal dan iritasi di bahagian tersebut.

6) Rebusan Daun Sirih
Kandungan zat antiseptik di dalamnya membuat air rebusan daun sirih menjadi pilihan tepat bagi membersihkan vagina (luar dan dalam) serta menjaganya agar kekal bersih...

No comments:

Post a Comment