Monday 21 April 2014

APAKAH ITU SEMBELIT????

Sembelit ialah keadaan di mana kekerapan membuang air besar, menjadi kurang atau kesukaran membuang air besar. Sembelit boleh terjadi jika kurang membuang air besar tiga kali seminggu. Sembelit bukanlah satu penyakit tetapi hanyalah satu tanda (simptom). Orang yang sembelit juga merasa sakit perut dan mengalami angin (sendawa atau kentut).

** Biasanya perempuan, anak kecil, orang tua (melebihi 60 tahun) lebih kerap mengalami sembelit
** Bagi kanak kanak ia adalah masalah biasa tapi hanya sementara

TANDA TANDA GEJALA SEMBELIT
** Tidak membuang air besar untuk beberapa hari atau keadaan najisnya kering dan keras
** Kejang perut
** Sakit ketika membuang air besar dan muka bertukar menjadi kemerah merahan. Ada kesan kotoran najis pada seluar kanak kanak.

Adalah penting untuk menilai situasi bagi mengelak dan merawat penyakit yang dihadapi. Jika keadaan semakin serius, doktor mungkin mengarahkan pemberian enema bagi mengeluarkan najis atau julap (oral laxative) untuk melembutkan najis.

CARA MENCEGAH SEMBELIT
** Tingkatkan pengambilan makanan tinggi serat dan air yang mencukupi
** Senaman secara tetap dan berkala
** Melatih tabiat membuang air besar setiap hari
**  Lebihkan pengambilan makanan berserat (buah buahan, sayuran hijau dan bijirin) dan cecair di dalam pemakanan harian kanak kanak
** Untuk bayi yang masih kecil dan belum memulakan pengambilan makanan adalah cukup penting untuk memastikan susu yang diambil mencukupi. Pertukaran susu formula boleh dilakukan selepas mendapat nasihat doktor.

No comments:

Post a Comment